I 2022 gjorde Profitbase en undersøkelse, hvor 100 CFO-er, CEO-er og controllere ble spurt om deres største utfordringer når det gjaldt arbeidet med budsjett og prognoser. Svarene avdekket at uforutsigbare eksterne faktorer var på topp 3 listen til nærmest samtlige respondenter.
Å sikre at bedriften har tilstrekkelig likviditet og riktig finansiering er i utgangspunktet en krevende jobb i konsern med flere enheter og avdelinger. Når likviditetsbudsjettet og prognosene i tillegg må tilpasses stadig skiftende forhold, blir en allerede faglig kompleks oppgave enda mer arbeidskrevende.
I denne artikkelen tar vi for oss strategier og verktøy som kan hjelpe med å holde styr på likviditetsbudsjettet når omgivelsene plutselig endrer seg, slik at en lettere kan opprettholde en sunn økonomisk drift.
Hvorfor er et likviditetsbudsjett viktig?
Det finnes neppe noen større trussel mot bedriftens eksistens enn å gå tom for penger. Derfor er likviditetsbudsjettet kritisk for å få oversikt over bedriftens økonomiske stilling og identifisere eventuelle problemer med kontantstrømmen.
Dette gir bedriften mulighet til å forberede seg på utfordringer som kan oppstå i fremtiden og gir mulighet til å iverksette tiltak for å forhindre alvorlige problemer.
I tillegg til å gi en oversikt over fremtidige kontantstrømmer, kan likviditetsbudsjettet også hjelpe bedriften med å:
- Identifisere flaskehalser i kontantstrømmen og finne måter å forbedre den på
- Forutse eventuelle problemer med betaling av regninger eller forpliktelser
- Identifisere behovet for ekstra finansiering eller investeringer
- Evaluere bedriftens økonomiske ytelse og effektivitet
3 grep som holder styr på likviditeten når omgivelsene endres
Med et forretningsmiljø som utvikler seg i et raskt tempo, og usikre tider hvor ting kan endre seg over natten, blir kontroll over likviditeten stadig viktigere.
Som et selskap som har levert finansielle planleggingsverktøy i over 30 år har Profitbase følgende anbefalinger til økonomiavdelinger som opplever at det er utfordrende å holde styr på likviditetsbudsjettet.
1. Utnytt mulighetene innen digitalisering og automatisering for å holde styr på likviditetsbudsjettet
Økonomistyring av større konsern trenger solide systemer og prosesser rundt budsjettering, prognosearbeid og rapportering. Systemene må være i stand til å håndtere forskjellige nivåer av detaljering og samtidig gi en helhetlig oversikt over hele konsernets økonomiske situasjon. Det er også viktig å sikre at rapportene er tilgjengelige for alle relevante nøkkelpersoner og oppdateres jevnlig.
I dagens teknologitunge verden er det også for mye data til at økonomiavdelingen kan håndtere all finansdataen manuelt. En bør derfor supplere regnearkene med en fullskala programvare for budsjett og prognose, som gjør det mulig å tilpasse seg endringer kjappere uten at det går på bekostning av nøyaktighet og tillit til tallene.